Thursday 15 March 2012

Petua bila anak demam selsema

 Musim perayaan akan biasa kita dengar ramai orang demam, batuk mahupun selsema. Ada banyak faktor bila jatuh sakit masa musim perayaan. Antaranya sebab perubahan cuaca tempat yang kita beraya juga mempengaruhi. Selain itu bila sibuk berziarah masa raya, kita terlupa untuk minum air. Bila badan kurang air, maka suhu badan mudah meningkat dan tanda demam dah mula menjengah. Kalau berlarutan maka mudahlah dapat selsema seterusnya jika beraya banyak meneguk air berais, mulalah batuk pula menyerang.

Maka pastikan anak-anak mandi banyak kali bila dah ada tanda demam, batuk dan selsema.


Ramai yang takut mandikan anak masa demam dan selsema atas alasan takut baby sejuk....tetapi bila tidak dimandikan maka suhu dalaman akan meningkat dan selsema tadi akan membentuk lendir yang pekat dan akhirnya anak mudah diserang athma sebab lendir dah terlalu banyak. So penting kita mandikan anak bila dia demam dan selsema.
Petua yang saya amalkan sehingga kini....

Anak-anak dimandikan 2-3 kali sehari supaya suhu dalamannya tidak meningkat. Cuba sapukan minyak dibelakang badan, tapak tangan dan tapak kakinya selepas mandi. Untuk bayi bawah 6 bulan pastikan minyak telon atau minyak bayi dicairkan dengan campuran sedikit minyak masak sebelum disapu supaya kulitnya tidak melecur. Jika bayi menyusu susuibu, pastikan ibu mengambil makanan yang banyak kandungan vitamin C ( atau pengambilan supplement) agar dapat membantu sistem imun anak melawan penyakitnya.


InsyaALLAH anak tak lama menderita sebab demam, batuk dan selsema. Namun jika anak sakit berlarutan melebihi seminggu, hantarkan sedekah pada masjid atau anak-anak yatim....ianya membantu menghapus kifarah kita dan insyaALLAH anak akan kebah.

1 comment: